Alaeddin Bey

Alaeddin Bey


Karamanoğulları Devleti'nin tanınmış beylerinden (1361-1398).

Kitabeler, vakfiyeler, paralar ve tarihî takvimlerle yerli ve yabancı çağdaş vekâyi'nâmelerden çoğunun gösterdiği gibi Alâeddin, bu hükümdarın lakabı değil adıdır. Alâeddin Ali ise onun çağdaşı Eretna Devleti hükümdarının lakabı ve adı olup Alâeddin Bey'den bu şekilde (Alâeddin Ali) bahsetmek doğru değildir. Şikârinin ona “Ebü'l-feth” denildiğine dair Sözleri [75] kitabelerce de doğrulanmaktadır.

743'te (1342-43) doğdu. Karaman Bey-in torunu Halil Bey'in oğludur. 1352'de Karaman Devleti tahtına çıkan ağabeyi Süleyman Bey'in yanında bulunarak onun en yakın yardımcısı oldu. Bu sırada Karamanoğulları'nın idaresinde fç İl'den başka ova bölgesinde sadece devlet merkezi Lârende (Karaman) bulunuyordu. Konya. Aksaray, Niğde ve Beyşehri'ye (Beyşehir) gelince bunlar Eretnalılar'a bağlı valiler tarafından idare ediliyor ve Konya ovasının en güzel otlaklarında da daimî bir karışıklık unsuru olan Moğol oymakları oturuyordu. Ağır başlı, iyi kalpli ve dindar bir hükümdar olduğu anlaşılan Süleyman Bey 1361 yılında hanedandan Kasım ile diğer bazı devlet erkânı tarafından öldürüldü ve yerine tahta Kasım çıkarıldı. Bundan haberdar olan Alâeddin Bey ağabeyinin öcünü almak İçin harekete geçti ve topladığı askerle Lârende üzerine yürüyüp karşısına çıkan suikastçıları yendi; şehri ele geçirerek Karaman Devleti tahtına oturdu. Alâeddin Bey'in Karaman Devleti tahtına 1361 veya 1362'de geçmiş olduğu kabul edilebilir. Hükümdarlığının ilk yıllarını hâkimiyetini sağlamlaştırmakla geçirdi. Bu sırada Eretna ülkesinde de önemli olaylar cereyan ediyordu. Moğollar Eretna'nın yerine geçmiş olan oğlu Mehmed Beyi yendikten sonra Kayseri'yi atıp yağmaladılar (1364). Sivas'a çekilmiş olan Mehmed Bey ise orada beyleri tarafından öldürüldü ve yerine çocuk yaştaki oğlu Alâeddin Ali geçirildi [76] Devletinin sınırlarını genişletmek isteyen Karamanoğlu Alâeddin Bey, Eretnalılar'ın içine düştüğü durumu fırsat sayarak harekete geçti ve ilk olarak Konya'yı Eretna Devleti'nin valisi Ali Zerger'in elinden aldı (768/1366-67) ve şehrin idaresini kardeşlerinden Dâvud Bey'e verdi. Bundan sonra Alâeddin Bey'in Akşehir. Ereğli ve diğer bazı yerleri de topraklarına kattığı anlaşılıyor. Alâeddin Bey bu esnada (769/1367-68), Moğollar'ın Eretna Hükümdarı Alâeddin Ali Bey'in kuvvetlerine yenilerek Orta Anadolu'nun batı kesimindeki mukavemetlerinin kırılmasından da faydalanarak Ilgın. Okluk Hisarı ile İshaklu'yu fethedip devletinin sınırlarını genişlettiği gibi Niğde, Develü, Yavaş Kara Hisarı, Aksaray ve diğer bazı kaleleri de alarak başarılarını sürdürdü. Hatta 777 (1375-76) yılında Ürgüp ve Kayseri'yi bile eline geçirdi. Fakat Kayseri'deki hâkimiyeti çok sürmedi. Şehir Eretnalılar tarafından geri alındı. Şikârî'nin belirttiğine göre [77] Alâeddin Bey daha sonra Frenkler ile şiddetli çarpışmaların ardından Silifke kıyılarındaki küçük Körkes (Korîkos) ile Lamsi (Lamas) kalelerini fethetti. Tarsus ile Gülek Boğazı'ndaki kaleleri ele geçirmek gayesiyle Çukurova'daki Üçok Türkmen-lerinin Memlükler'e karşı mücadelelerini kuvvetle destekledi ve onlara arka çıktı. Şikârı, Gülek Kalesi'nin ele geçirildiğini bildiriyorsa da [78], Karamanlıların burayı uzun müddet ellerinde tutamadıkları şüphesizdir. Neticede Alâeddin Bey'in Üçok Türkmenleri'ni tutması ve Tarsus üzerindeki ihtirasları onu ve haleflerini Osmanlılar'a karşı kuvvetli bir hami olan Memlükter'den mahrum bıraktı.

Eretna Devleti Hükümdarı Alâeddin Ali Bey'in veziri Kadı Burhâneddin 782'de (1380-81) nâibliğe geçti; bir müddet sonra da Ali Bey'in oğlunu hal'edip hükümdarlığını ilân etti. Fakat diğer birçok Eretnalı valiler gibi Kayseri Valisi Cüneyd de Kadı Burhâneddin'in hükümdarlığını tanımadı ve Kayseri bölgesini başına buyruk bir şekilde idare etmeye başladı. 1383 yılında Cüneyd. Ürgüp'ü Kara-manlılar'ın elinden almak için harekete geçtiyse de onlara yenilip esir düştü. Ertesi yıl Kayseri'yi eline geçiren Kadı Burhâneddin Develü'yü de almak istedi, ancak Alâeddin Bey bunu önlemek için Cüneyd'i hapisten çıkartıp Develü'yü ona verdiğinden Burhâneddin de burayı almak arzusundan vazgeçti. 1386 yılında Alâeddin Bey'in müfrezeler göndererek oymaklarını perişan bir duruma düşürdüğünü söyleyen bazı Moğol beyleri Burhâneddin'e Karamanoğlunun ülkesine bir yağma akını yapılması teklifinde bulundular ve bu teklif onun tarafından kabul edildi. Develü'ye gelindiğinde Osmanlı Hükümdarı Murad Hüdâvendigâr'ın Karamanoğlu'nun üzerine yürüdüğü haber alındı. Burhâneddin böyle bir durumda Alâeddin Bey'e zarar vermenin kendisinden daha çok Osmanlı hükümdarının işine yarayacağını anlayıp hareketi durdurdu. Esasen Alâeddin Beyden gelen bir elçi de bundan böyle Moğol oymaklarının incitilmeyeceği. Kayseri yörelerine akınlar yapılmayacağı ve Cüneyd'e yardım edilmeyeceği hakkında hükümdarı adına teminat vermişti. Kadı Burhâneddin'in tarihçisi Esterâbâdî, Alâeddin Bey'in sözünde ve andında durmayıp Cüneyd'i Kayseri yörelerinin yağmalanma ve yıkılmasına tahrik ettiğini yazmaktadır. [79]

Karamanlı Osmanlı münasebetleri XIV. yüzyılda karşılıklı dostluk duygulan içinde başlamıştı. Alâeddin Bey'in Murad Hüdâvendigâr'ın kızıyla evlenmesi bu münasebetlerin güzel bir neticesi idi. Karamanoğlu'nun Osmanlı hükümdarına yazdığı mektupta “Kalın başlık” olarak 100.000 akçe. 100 baş at, on katar deve. Türk kadifesi, Frenk kadifesi ile diğer kıymetli kumaşlar gönderildiği ifade edilmiştir [80] Yine aynı husus ile ilgili olan nikâh akidnâmesinin 787 yılının Ramazan ayında [81] yazıldığı görülüyorsa da [82], bunun 773'ten (1371-72) önce bir tarih olması gerekir. Çünkü tarihî takvimlerde Alâeddin Bey'in Murad Hüdâvendigâr'ın kızından olan oğlu Mehmed Bey'in 773'te doğduğu bildirilmektedir. Alâeddin Bey'in bu hanımının adı Melek Hatun olup kendisine Nefise Sultan da denilmektedir. Lârende'de yaptırmış olduğu 783 (1381-82) tarihli medrese Karamanlı mimari eserlerinin en önemlilerinden biri sayılır. Melek Hatun, Alâeddin Bey'in en büyük oğlu Mehmed ile Karaman'ın anneleri idi.

Fakat bu iyi münasebetler fazla sürmedi ve Hamîdoğullan'na ait topraklara hâkim olmak gayreti yüzünden bozuldu. Kendilerini Selçuklulardın vârisleri sayan Karamanlılar. Osmanlılar'ın kuvvetlenmelerini ve bilhassa Anadolu'da toprak kazanmalarını istemiyorlardı. Hatta Karamanoğullarfnın Ankara şehrinin Orhan Bey'in eline geçmesinden memnun kalmadıkları, Orhan Bey'in ölümü üzerine (768/1366-67) ahîleri tahrik ederek Osmanlı muhafız kuvvetini şehirden çıkarttıklarına dair bir rivayet vardır. [83] Fakat bu rivayet doğru olsa bile Ankara'nın zaptı iki taraf arasında herhangi bir ihtilâf yaratmamıştı. Buna karşılık Murad Hüdâvendigâr'ın ikna yolu veya tehdit ile Hamîdoğlu Hüseyin Bey'den ülkesine ait bir kısım topraklan satın alması, dostça münasebetlerin bozulmasına yol açtı. Alâeddin Bey. Osmanlı hükümdarının Rumeli'de seferde bulunmasını fırsat bilip Karaağaç, Eğirdir (Eğridir) ve Yalvaç şehirlerini İşgal etti. Bu işgal esnasında yağmaların da yapıldığı, çok sayıda hayvan sürüldüğü anlaşılıyor. Alâeddin Bey bu yerleri evvelce Hamîdoğlu'ndan satın almış olduğunu iddia ediyordu. Karaman hükümdarının Hamîdoğlu'nun telkini üzerine bu yerleri işgal ettiği şeklinde de bir rivayet vardır ki doğru olabilir. Murad Hüdâvendigâr haklı olarak bunu savaş sebebi saydı ve Karaman ülkesine sefer açtı (1386). Alâeddin Bey, Murad Hüdâvendigâr'ın böyle bir harekette bulunacağını tahmin etmemişti. Banş yapmak için birbiri arkasından iki elçi gönderdi ise de Osmanlı hükümdarı verdiği karardan dönmedi. Bahar gelince ordusunun başında Karaman ülkesine yürüdü. Kalabalık [84], bakımlı, donatımlı ve disiplinli olan bu orduda sayısı hiç de az olmayan hıristiyan hükümdarların kuvvetleri de vardı. “Beni gaza etmekten alıkoydu” diyerek Karamanoğlu'na kızan Murad Hüdâvendigâr ile çevresindeki ulemâ ve şeyhler, müslümanlara karsı sevkedilen orduda hıristiyan askerlerinin bulunmasında dinî bakımdan bir mahzur görmemişlerdi. Alâeddin Bey de kalabalık bir ordu topladı, ancak bu ordu sayıca, donatımca ve manevî kuvveti bakımından Osmanlı ordusunun gerisinde kalıyordu. Karaman ordusunda Orta Anadolu'daki bütün Moğollar yer almışlardı. Bu Moğollar ile Turgutlu, Bayburtlu. Varsak ve diğer birçok Türkmen oymaklarına mensup çok sayıda askerden meydana gelen Karaman ordusu Osmanlı askeri tarafından kolayca bozguna uğratıldı. Muharebenin Konya'ya iki konak mesafedeki Efrenk (Frenk) Yazısı denilen yerde yapıldığı anlaşılıyor. Kazanılan zaferle İlgili olarak Celâyir Sultanı Ahmed'e gönderildiği söylenen mektupta, savaşın 5 Şevval 788 [85] Çarşamba günü yapıldığı kaydedildiği gibi [86], bu sefer münasebetiyle sürsat olarak nüzul ve zahire hazırlamaları için kadılara gönderilen tevki'ler de 788 yılı Ramazan ayının sonlarında yazılmıştır. [87] Bu sefer hakkında en mufassal bilgiyi veren Neşrî de seferin tarihi olarak aynı yılı veriyor. [88] Halbuki L H. Uzunçarşılı seferin 788'de değil 789'da (1387) yapıldığını kabul ediyor. [89] Gerçekten, savaşın kasım ayının ortalarından sonra yapılmış olması Osmanlı savaş geleneklerine pek uygun düşmüyor. Bilindiği üzere Osmanlı seferlerinde kasım ayı girerken sefere son verilir, askerler ya ülkelerine dönerler veya kendilerine tahsis edilmiş kışlaklara çekilirlerdi. Bununla beraber elde daha kuvvetli reddedici deliller olmadığı için muharebenin kaynaklarda gösterilen tarihte yani 788 yılında yapıldığını kabul etmek daha uygun görünmektedir. Savaştan sonra Osmanlı ordusu bir müddet Konya'yı kuşattı ve Murad Hüdâvendigâr kızının araya girmesiyle teklif edilen barışı kabul etti. Buna göre Beyşehri Osmanlı idaresine geçti

[90] Çağdaş müellif Esterâbâdî. Osmanlı hükümdarının Karamanoğlu'na ait olan Eğirdiri fethettikten sonra geri döndüğünü bildirir. [91]

Ancak, karısı ve bilhassa şartlar dolayısıyla tehlikeyi ucuz atlatan Alâeddin Bey mücadeleyi bırakmadı. Murad Hüdâvendigâr'ın Kosova'da şehid olduğunu (1389) haber alınca Beyşehri'ni zaptettiği gibi Batı Anadolu beylerini de yeni hükümdarla mücadeleye teşvik etti. Fakat Ba-yezid yaklaştığı zaman onunla savaşmaya cesaret edemeyip Ermenek'e çekildi ve oradan kayınbiraderine elçi gönderip barış istedi. Osmanlı hükümdarı onun bu isteğini yerine getirdi. Beyşehrine bağlı Köşk Bükü köyünün batısındaki yerler Osmanlılara ait olmak üzere banş yapıldı (1391). Buna göre Seydişehir ile Bozkır yörelerinin Osmanhlar'a verilmiş olması herhalde bahis konusu değildir. Bu arada Alâeddin Bey Kadı Burhâneddin'le de iyi geçinemedi: Kayseri yöresine düzenlenen tahrip ve yağma akınları ile Timur'a elçi gönderip bağlılığını bildirmesi. Kadı Burhâneddin'in Aksaray ve çevresindeki bazı kaleleri ele geçirmesine ve Karaman ilinde büyük bir yağmaya girmesine sebep oldu. Ninebolu Muharebesi sırasında (1396) Ankara'ya hücum eden Alâeddin Bey şehrin muhafızı Saru Temürtaş Bey'i esir aldı; ancak muharebenin kazanıldığını duyunca Osmanlı kumandanını kendi elçi-siyle birlikte Bayezid'e gönderdiyse de Yıldırım Bayezid barış teklifini kabul etmeyip Karaman ülkesine yürüdü. Konya yakınlarında Akçay'da iki gün süren savaşta yenilen Aiâeddin Bey Konya Kalesi'ne sığındı. Yıldırım Bayezid şehri kuşattı; kuşatmanın onuncu gününde Konyalılar, can ve mallarına bir şey yapılmaması karşılığında şehri Osmanlı hükümdarına teslim ettiler. Alâeddin Bey savaşarak kaçmaya çalıştı ise de yakalanarak kayınbiraderinin huzuruna götürüldü ve daha sonra da öldürüldü. Bu hâdisenin 800 (1397-98) yılında vuku bulduğu anlaşılıyorsa da hangi ayda olduğu hakkında bir şey söylemek mümkün değildir. Bayezid sadece Konya ile yetinmemiş. Lârende'yİ aldıktan sonra Niğde'ye de yürüyüp burada bulunan Alâeddin Bey'in oğulları Mehmed ve Ali beyleri de esir alıp Bursa'da hapsettirmiştir. Bu harekât ile Karaman Devleti'nin ova bölgesindeki Konya, Lârende. Niğde. Yavaş Kara Hisarı (şimdiki Yeşilhisar), Ilgın, Saidili (Kadınhanı). İshaklu, Akşehir, hatta belki Seydişehri. Bozkır şehir ve yöreleri Osmanlı ülkesine katılmış, İç il denilen dağlık bölge yani Ermenek, Mut. Silifke, Gülnar, Anamur, Hadim ve Belviran yöreleri yine Kara-manoğulları'ndan Alâeddin Bey'in yeğeni ve Süleyman Bey'in oğlu Şeyh Hasan'ın idaresine bırakılmıştır. Yalnız, bazı vekâyi'nâmelerde yazıldığı gibi, Kadı Burhâneddin'in elinde bulunan Aksaray'ın da bu sırada Osmanlı idaresine geçmiş olması kabul edilemez.

Alâeddin Bey şüphesiz cesur, enerjik, ihtiraslı bir hükümdardı; her istikamette toprak elde ederek Karaman ülkesini çok genişletmiş olduğu bir gerçektir. Bu sebepledir ki Karaman beyleri. Memlûk müelliflerinin onlar hakkında yazdıkları “Anadolu dağlarının hükümdarları” vasfından kurtulmuşlardı. Ancak Alâeddin Bey'in bu başarıları, bilhassa siyasî durumun pek müsait olmasından ve karşısında kuvvetli şahsiyetlerin bulunmamasından ileri gelmişti. Görüldüğü gibi Murad Hüdâvendigâr, Yıldırım Bayezid ve Kadı Burhâneddin gibi kuvvetli şahsiyetler çıkınca bunlar karşısında muvaffak olamamış, hatta aldığı yerler elinden çıkmış ve hayatını da kaybetmiştir. Alâeddin Bey'in halef ve seleflerinin çoğu gibi idare ettiği halka karşı şefkatle davrandığı söylenebilir. Şikâriye göre Karaman [92] Alâeddin Bey dört tekke ve yirmi bir han ile Mevlânâ'nın kabri üzerindeki Ye-şiltürbe'yi yaptırmıştır. Onun birçok kaleyi zaviye haline sokup oralarda yoksullara ve yolculara sofra hazırlattığı da bilinmektedir. Alâeddin Bey, Lârende'de hisarın doğusunda bir cami ile bir türbe inşa ettirmişti. Şikâri, Osmanlı kumandanı Gedik Ahmed Paşa'nın saray yerine bir hisar yaparken malzemesinden istifade etmek için. diğer birçok camiler gibi bu camiyi de yıktırdığını ileri sürmektedir. [93] Ona göre bu cami eşi görülmemiş bir eşer idi. Ancak cami harap olmakla beraber 1476 yılında mevcut idi ve II. Bayezid devrinde yeniden kullanılmaya başlanmış, sonra yok olup gitmiştir. [94] Alâeddin Beyin güzel bir sanat eseri olduğu anlaşılan türbesi ise harap bir durumda da olsa günümüze kadar gelmiştir. Alâeddin Bey. bunlardan başka 1370 yılında bir zaviye de yaptırmıştı. Bu zaviyenin kitabesinde, diğer kitabelerde olduğu gibi, Ebü'l-fetih unvanı ile anılmaktadır. [95] Bu zaviyeye ait vakfiye de günümüze kadar gelmiştir. [96] Alâeddin Bey babası Halil Bey gibi tahsilli bir hükümdardı. Şair Yârcânrye Şehname tarzındaki Karamannâme'yi yazdıran odur. Kaybolmuş olan bu eserin bazı ilâveler yapılarak mensur tarzda Şikârî tarafından Türkçe'ye tercüme edildiği bilinmektedir. Fakat bu tahsilli hükümdarın Türk kültür ve edebiyatına eser veya eserler kazandırılmasında gayret gösterdiğine dair hiçbir delil yoktur. Para kestirip kestirmediği de kesin olarak bilinmemektedir. [97]



Bibliyografya


1) Feridun Ahmed Bey. Münşeâtü's-selâtın, İstanbul 1274, I, 90, 91, 95, 96, 101, 103, 104, 107, 108, 110, 111, 113;

2) Esterâbâdî, Bezmü Hezin [98], İstanbul 1928, bk. Dizin, s. 43, 48, 312, 314;

3) Şikârî Ahmed. Karaman Tarihi ihaz Mesut Koman, Konya 1946, s. 1, 2, 61, 106, 113, 116, 117;

4) Neşri, Cihannümâ (Unat), I, 189, 193, 215, 235, 315, 321; Ü

5) Hoca Sâdeddin, Tacut-tevârîh, İstanbul 1279, 80, 1, 67, 68, 103, 108, 128, 129, 131, 133;

6) J. Schiltberger. The Bondage and Travels of Schiltberger [99], London 1879, s. 32;

7) İstanbul'un Fethinden Önce Yazılmış Tarihî Takvimler [100], Ankara 1954, s. 31, 42;

8) İ. Hakkı Konyalı. Abideleri ve Kitabeleri ile Karaman Tarihi, İstanbul 1967, s. 230, 231, 233, 235, 252, 254, 255, 256, 466;

9) Uzunçarşılı. Anadolu Beylikleri, s. 13, 14;

10) a.mlf.. Osmanlı Tarihi, 1, 160, 161, 189, 193. 245, 247, 249, 265, 295, 298;

11) Halil Edhem (Eldem), “Karamanoğulları'na Dair Vesâik-i Mahkûke”, TOEM, 11/ 11 (1327), s. 709, 711;

12) Faruk Sümer, “Anadolu'da Moğollar”, Selçuklu Araştırmaları Dergisi, I, Ankara 1969, s. 125, 126;

13) a.mlf.. “Karaman oğullan”, El2 (İng), IV, 619, 625;

14) Nihal Atsız. “Hicri 858 Yılına Ait Takvim”, Selçuklu Araştırmaları Dergisi, IV, Ankara 1973, s. 256, 257; 15) Mükrimin Halil Yınanç, “Bayezid I”, İA, II, 369, 392;

16) M. C. Şehâbeddln Tekindağ. “Karamanlılar”, İA, VI, 316, 330, [101]
 
BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Tuğrul Bey bởi Tarih Öğretmeni,
Aktimur Bey bởi Tarih Öğretmeni,
Ali Bey bởi Tarih Öğretmeni,
Ali Seydî Bey bởi Tarih Öğretmeni,
Aydoğdu Bey bởi Tarih Öğretmeni,
SON KONULAR
Şems-i Tebrizi bởi Tarih_Dehası,
Şeyh Şâmil (1797-1871) bởi Talebe,
Venizelos bởi Tarih Öğretmeni,
Sait Molla bởi Tarih Öğretmeni,
Lord Gürzon bởi Tarih Öğretmeni,
Alaeddin Bey


(ö. 733/1333) Osman Gazi'nin, devletin kuruluş ve teşkilâtlanmasında önemli hizmetleri geçen oğlu.

Adı kaynaklarda Ali ve Ali Erden şeklinde de geçmektedir. Hakkındaki bilgiler, kaynak yetersizliği ve mevcut kaynaklardaki çelişkiler yüzünden eksiktir. Ancak vakfiyesinde adı Alâeddin olarak geçer. Büyük bir ihtimalle Orhan Bey'in ana baba bir küçük kardeşidir. Babasının son zamanlarına kadar bazan Bilecik'te dedesi Şeyh Edebâli'nin bazan da Yenişehir'de babasının yanında kaldı. Osman Gazi'nin ölümünden sonra, ahi reislerinin ittifakıyla ağabeyi Orhan'ın beyliğe geçmesi üzerine muhtemelen bir süre ordu kumandanı oldu. Fakat ardından inzivaya çekildi. Bir rivayete göre ise babasının sağlığında ordu kumandanı bulunan Orhan'ın “Bey”lik teklifini ve baba mirasını reddetti: sadece Bursa'nın Kete bölgesindeki Kotra (Kudra) arazisini almakla yetindi. Fakat Alâeddin Bey'in, Orhan Gazi ile Bizans İmparatoru Andronikos arasında Maltepe'de yapılan savaşta ordu kumandanı olduğu bilinmektedir. Nitekim 1333 tarihli vakfiyesinde geçen “Emîr-i kebîr mücâhid fi sebîlillâh (...) avni'l-guzât ve'l-mücâhidîn ifadesi bu keyfiyeti doğrular. Alâeddin Bey bir rivayete göre 1333 yılında Biga Kalesi'nde ölmüştür. [70] Mezarı babasının Bursa'daki türbesindedir. Bursa'nın Kükürtlü semtinde bir tekkesi, Kaplıca başında da iki camii vardır. 928 (1522) tarihli Bursa evkafına ait bir tapu defterinde torunlarının adları geçmektedir. Bazı kaynaklarda, o devirde yaşamış ve hanedan mensubu olmayan bir başka Alâeddin Paşa ile karıştırılan Alâeddin'in gerek vakfiyesinde gerekse tahrir defterindeki sıfatı “Bey”dir.

Alâeddin Bey'in en önemli icraatı, Osmanlı Beyliği'nin idari ve askeri yöndeki teşkilâtlanmasında gösterdiği faaliyetlerdir. Ordu kumandanlığı sırasında Osmanlı askerini öteki Anadolu beyliklerinin askerlerinden ayırmak için askerlerin serpuşlarının rengini kırmızıdan beyaza çevirtmiş, Çandarlı Kara Halil ile birlikte ilk defa daimî yaya ve müsellem birliklerinin kurulmasına ön ayak olmuştur. Ordunun öteki birliklerinin de teşkilâtlandırılması, hatta Osmanlılarda divan teşkilâtının kurulması, divanda burma sarık giyilmesi ve para bastırılması Alâeddin Bey'e atfedilirse de bunlar hakkında şimdilik kesin hüküm vermek mümkün değildir. [71]



Bibliyografya


1) BA. 7D, nr. 53, s. 199, 204, 213;

2) Âşıkpaşazâde. Târih, s. 21, 36, 37, 39, 40;

3) Oruç b. Âdil, Tevârîh-i Âli Osman, s. 5, 15;

4) Neşrî, Cihannümâ Unati, I, 147, 149, 153, 155; Hadîdî, Tevarîh-i Ali Osman, İÜ Ktp., TY, nr. 1268, vr. 31ab; 5) İbn Kemâl. Teuârîh-i Âl-i Osman, I, Defter, s. 140, 195, 196;

6) II. Defter, s. 54;

7) Âlî, Kûnhü'l-ahbâr. İstanbul 1277, V, 42 vd.;

8) Hoca Sâdeddin. Tâcü't-tevarih, İstanbul 1279, 80, I, 21, 38, 40;

9) Solakzâde. Târih, s. 18 vd.;

10) Ayvansarâyı, Vefeyât-ı Selâtîn, s. 98, 99;

11) Mehmed Râşid, Zübdetul-dekâyi'der-Belde-l Celîlei Bursa, Millet Ktp., Ali Emîrî, Tarih, nr. 89, vr. 24b-26a; 12) Hammer (Atâ Bey). I, 134, 138, 141, 146, 321 vd.;

13) H. A. Gİbbons, Osmanlı İmparatorluğunun Kuruluşu [72] İstanbul 1928, s. 53 vd.;

14) M. Fuıad Köprülü. Bizans Müesseselerinin Osmanlı Müesseselerine Tesiri istanbul 1931. [73] İstanbul 1981, s. 6, 10, 146;

15) Danişmend, Kronoloji, I, 1, 16, 17, 19, 20, 50, 425;

16) Hüseyin Hüsâmeddin, “Alâeddin Bey”, TOEM. sy. 14 (1340), s. 307, 380; sy. 15 (1341). s. 128, 200;

17) Uzunçarşılı, “Osmanlılarda İlk Vezirlere Dair Mütalaa”, TTK Belleten, 111/9 (1939), s. 99;

18) a.mlf., “Alâeddin Paşa”, İA, I, 282, 285;

19) Şevkiye İnalcık. “İbn Hacer'de Osmanlılar'a Dair Haberler”, DTÇFD, VI/3 (1948), s. 192 vd.;

20) S. M, Stem. “Alâ aldın Beg”, El (Fr), I, 348. [74]
 
Alâeddin Bey

Osmanlı Devleti’nin kurucusu Osman Gazinin oğlu.
Annesi Şeyh Edebali’nin kızı Bala Hatundur. Doğum yeri ve tarihi kesin bilinmemektedir. 1333 (H.733) tarihinden sonra vefat etti. Bursa’da babası Osman Gazinin yanında medfundur.

Alaeddin Bey, dedesi Şeyh Edebali’nin terbiyesinde büyüdü. Daha sonra Yenişehir’e babası Osman Gazinin yanına gidip cihad ve gaza ile meşgul oldu.

Babasının vefatından sonra Orhan Bey, hükümdarlığı ağabeyi Alaeddin Beye teklif etti. Fakat Alaeddin Bey; “Gel kardaş atamızın duası ve himmeti senünledir. Anınçün kendi zamanında seni askere koşmuş idi. Hem ulema dahi bunu kabul ettiler.” cevabıyla hakimiyeti daha layık olan kardeşi Orhan Gaziye bıraktı.

Orhan Gazi, beyliğin idaresini eline alınca, Alaeddin Bey, onun en büyük yardımcısı oldu. Nizam ve kanunlar ortaya koyup, devletin sağlam temeller üzerine kurulmasına çalıştı. Çandarlı Kara Halil Paşa ile birlikte "yaya" ve "müsellem" birliklerinin kurulmasını temin etti. Aşıkpaşazade'nin yazdığına göre Orhan Gazinin vezirlik teklifini kabul etmeyen Alaaddin Beye Bursa ile Mihalic arasında bulunan Kete mıntıkasındaki Kotra arazisinin mülkiyetini verdi. Ömrünün sonuna kadar münzevi bir hayat yaşadı.

Bursa’da bir cami yaptıran Alaeddin Bey, Kükürtlü’de bir tekke ve Kaplıca civarında ikinci bir mescid bina ettirmiştir.

Bursa'da yaptırdığı Alaaddin Bey Camii, fetihten sonra yapılan ve şehirde Türk hakimiyetinin sembolü olan ilk eserdir. Cami, kuzey tarafında üç bölümlü son cemaat yeriyle birlikte tek kubbeli klasik biçime uyarken, Bursa’da kanatlı (zaviyeli) ters T planlı camilerde yeni bir gelişmeye öncülük etmiştir. Bu plan şeması, Selçuklu döneminin kubbeli medreselerine kadar uzanır. Osmanlıların Bursa’da bu planda ilk bina ettiği cami Alaeddin Camiidir.

Cami 8,20x8,20 metre ölçüsünde, kare planlı asıl ibadet alanı ile kuzey yönünde buna ekli üç kemerli, üzeri kubbelerle örtülü bir son cemaat yerinden meydana gelmektedir.
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Geri
Üst Alt