• İletilerinizde "teşekkür" ifadeleri yasaktır. Lütfen teşekkür ederim ... vb ifadeler kullanmayınız.Teşekkür etmek istiyorsanız ilgili iletinin altında yer alan "beğen"ebilirsiniz.

10 Kasım Oratoryo 2018-06-30

Dosyayı indir
You can download only 5 resources in a day
You need minimum 0 post to download the resource
SENDENDİR ATATÜRK

Yurdumuz parçalanmış işgal altındaydı. Vatan toprakları bölünmüş halk paramparça olmuş, dağıtılmıştı. Milli mücadele ruhunun uyanmasıyla birlikte her kesimden halk köylüsüyle kentlisiyle çoluk çocuğuyla yaşlısıyla genciyle Atatürk ‘ün önderliğinde toplanmış birlik olmuştu. Bu ruh sayesinde ülke içinde bulunduğu gaflet uykusundan uyanacaktı.

Tamamen gençlerimize ait olan Sendendir Atatürk adlı tiyatromuzda ‘Biz bir bütünüz ve sonsuza dek bu topraklarda Atatürk ‘ün önderliğinde birleştiğimiz milli mücadele ışığımız hiç sönmeyecek artarak devam edecektir’ mesajı verilmektedir.



CEMAL REŞİT REY: Başı dik bir şekilde sahneye girer. Milli mücadeledeki ruhunu yansıtmak üzere seyircinin karşısına geçer .

Ben Cemal Reşit Rey’im. Üç semavi dinin şehri Kudüs’te doğdum. Üç kıtaya hükmetmiş bir imparatorluğun başkenti İstanbul’da yaşadım. Hepiniz milletvekili olabilirsiniz, bakan olabilirsiniz hatta cumhurbaşkanı olabilirsiniz, fakat sanatkar olamazsınız diyen Atatürk’ün eğitim için yurtdışına yolladığı beş Türk sanatçısından biriyim. Aldığım eğitimin ardından daha iyi bir gelecek imkanım olmasına rağmen yurduma döndüm. Pek çok öğrenci yetiştirdim. Ama benim en büyük eserim her daim coşku ve gururla söylediğimiz 10.Yıl Marşı’ydı. Bu marşı bestelerken şüphesiz en büyük ilham kaynağım asil Türk milleti ve onun büyük önderi Atatürk’tü. Ruhun şad olsun diyerek naaşın arkasındaki yerini alır.

SATI KADIN:

Nasırlı elleri toprakla haşır neşirken babasından kalan muhtarlık mührünü devralan, köyüne ziyarete gelen Kemal Paşa’ya ayran ikram eden Satı Kadın’ım ben. 1890 yılında geldim dünyaya. Ancak paşa bana doğum tarihini sorduğunda 19 mayıs 1919 dedim. Paşa haliyle şaşırmıştı. Paşam ben 19 mayıs 1919’da yani siz Samsun’a çıkmadan önce kendimi yaşamış saymıyordum. Paşa duygulandı. Adımı ve adresimi yaverine davet ettirdi. Bu toprakların görünmez kahramanları, adı sanı anılmaya milyonlarca kadından biriyken, Atatürk sayesinde 1935’te Türkiye’nin ilk kadın milletvekillerinden biri oldum. Geçmişimin imzası olan nasırlı ellerimde geleceğimizin inşasında kullandığım kalemim var şimdi. Ruhun şad olsun.



SABİHA GÖKÇEN: Minnet dolu bakışlarla sahneye girer .Atatürk ‘ün önderliğinde sahip olduğu gurur dolu hayatını sergilemek üzere seyircinin karşısına geçer.

Taşıdığı soy ismi dahil sahip olduğu her şeyi Atatürk’e borçlu bir Türk kadınıyım. Ben Sabiha Gökçen’im. Annem ve babamı çocukken kaybettim. Abimin izniyle Mustafa Kemal Paşa beni evlat edindi. Ve eğitimimle yakından ilgilendi. Atatürk ile izlediğim bir havacılık gösterisinden sonra pilot olmaya karar verdim. Ama o zaman Eskişehir Askeri Havacılık Okulu’na kız öğrenci kabul edilmemekteydi. Paşa’nın özel izniyle bu okula kabul edildim. Atatürk’ün bana olan güvenini boşa çıkarmamak için azimle çalıştım. Sadece Türkiye’nin değil, dünyanın ilk kadın savaş pilotu oldum. Şahsıma çeşitli ödüller verildi. Yugoslavya Genel Kurmay Başkanı Beyaz Kartal ödülünü şahsıma takdim etti. 1991 yılında uluslararası havacılık altın madalyasını aldım. Havacılık tarihine adını yazdıran 20 havacıdan biri seçildim. Biliyorum ki bu ödüllerin gerçek sahibi ben değilim. Bu ödüllerin gerçek sahibi türk kadınına her daim saygı duyan, inanan ve güvenen Kemal Atatürk’tür. Ruhun şad olsun diyerek naaşın arkasındaki yerini alır.

AFET İNAN: Emin adımlarla yürüyerek o dönemim önde gelen protokolü selamlayarak sandalyesine oturur. Sıradan olan hayatının nasıl değiştiğini anlatmak üzere seyircinin karşısına geçer.

Ben Afet İnan’ım. 29 Kasım 1908’de Yunanistan’ın Kesendre kasabasında dünyaya geldim. Size hayatımın değişmesine sebep olan Mustafa Kemal Paşa’dan bahsedeceğim. Takvim yaprakları 1925 yılını gösteriyordu. İzmir benim için yalnızca öğretmen olarak atandığım bir şehirdi. Burada hayatımın değişeceğini tabi ki de tahmin edemezdim. İzmir’de henüz 3 haftalık öğretmendim. Duydum ki cumhurbaşkanı Atatürk İzmir’e gelmiş. Öğretmenlerin verdiği çay ziyafetine katılmıştı. Salona geldiğimde herkes Mustafa Kemal Paşa’nın etrafında toplanmıştı. Bir öğretmenim beni kolumdan tutup Mustafa Kemal Atatürk’ün yanına oturttu. Heyecandan yüreğim ağzımdan çıkacaktı sanki. Atatürk bir ara bana dönüp ailemin nereli olduğunu sordu. Selanikli olduklarını söylediğimde sorularını sıklaştırdı. Geçen biraz zamandan sonra Atatürk beni yanına aldı. Eğitimimle özel olarak ilgilendi. İsviçre’de ki yüksek eğitimimden sonra Ankara’da tarih öğretmenliği yapmaya başladım. Onun en büyük yardımcısıydım. Belki de ona olan borcumu bu şekilde ödüyor olduğunu hissetmek bana iyi geliyordu. Ben Atatürk sayesinde baştan ayağa ete kemiğe bürünmüş bir Cumhuriyet kadınıyım. Bana uzattığı yardım eliyle hayatımın zirvelerini tattım. Benim için bir mucizeyi andıran fedakarlıklarını, yardımseverliğini, kararlılığını ve dahasını sayamadığım onlarca özelliğini örnek aldığım bir örnek Atatürk. Benim bu günlere gelmemi sağlayan Atatürk. Ruhun şad olsun diyerek naaşın arkasındaki yerini alır.

RIFAT BÖREKÇİ: Elinde bastonuyla sahneye girer. Milli mücadeleyi yaşamış biri olarak o dönemi anlatmak üzere seyirciye yönelir.

Ben Rıfat Börekçi: Vatan toprağının dört bir köşesine düşman hançerini sapladığı zamanlarda Ankara müftüsüydüm. Vatanın kurtuluşu için çareler arayan Mustafa Kemal Paşa ve arkadaşlarını hain ilan eden Şeyhülislamlık fetvasına karşı milli mücadeleye destek veren yeni bir fetva yayımladım. Bağımsızlık mücadelemizi kazandıktan sonra Mustafa Kemal Paşa tarafından diyanet işleri başkanlığına getirildim. Ulu önderimiz hayata gözlerini yumduktan sonra onun aziz naşını yıkayıp kefenleyende, bendim. Ruhun şad olsun.

RESMİ TEBLİĞ: Dış ses Atatürk ‘ün ölüm tebliğini bildirir.

Müdavi ve müşavir tabiplerinin neşredilen son raporu, Atatürk’ün dünyaya gözlerini kapadığını bildirmektedir. Bu acı hadiseyle Türk vatanı; büyük yapıcısını, Türk milleti ulu şefini, insanlık büyük evladını kaybetti. Milletimize içimiz yanarak bu tarife sığmayan ziyandan dolayı en derin taziyelerimizi sunarız. Kederlerimizin tesellisini ancak ve ancak O’nun büyük eserine bağlılıkta ve aziz vatanımızın hizmetinde ararız. Şurasınıda her şeyden evvel beyan etmeliyiz ki ölmez olan onun büyük eseri Cumhuriyet Türkiye’sidir.

Bugün ayrılığına ağladığımız büyük şefimiz Atatürk, her vakit Türk milletine güvendi; eserlerini bu güvenle yaptı. Türk gençliği O’nun kıymetli vediası olan Türkiye Cumhuriyetini daima koruyacak ve O’nun izinde yürüyecektir.

Kemal Atatürk, Türk’ün tarihinde ve gönlünde daima yaşayacaktır.

DIŞ SES: Perde arkasından Atatürk’ün ölümünün derin hüznünü dile getirmektedir.

O kaç defa, kaç defa böyle uğurlandı.

Kah cepheye bozgunları durdurup zaferler sağlamaya.

Kah yurt köşesine yeni bir imar ve iman hamlesi götürmeye.

Kah bir memleket kasabasından yeni bir inkılabın fikriyatını yapıp yaymaya.

Bu sefer de gidiyor fakat artık dönmemek üzere.

15 sene evvel yine böyle bir kasım günü Ankara’ya bir daha ayrılamamak üzere,

Bir daha cisim olarak görünmemek üzere gelmişti.

Şimdi o günü hatırlıyoruz.

O yurdun bütün bir kalp halinde çırpındığı, bir çift göz halinde bütün bir milletin ağladığı günü.

Yok gayrı bizlere uyku dünek vay !

Kime bel bağlayak kime dönek vay!

Vay amansız ecel alçak felek vay!

Türklük yüreğini dağlasın gayri.

Cihanda bizimle ağlasın gayri.

Kaybını yıldızlar bile bileler,

Kırıla kanatlar, düşe yeleler,

Kurt, kuş duyup ölüsüne geleler,

Türklük yüreğini dağlasın gayri.

Cihanda bizimle ağlasın gayri.

Bakışları şimşek gibi çakardı,

Yarını görürdü, düne bakardı.

Kürsüye çıktım mı arşa çıkardı.

Türklük yüreğini dağlasın gayri.

Cihanda bizimle ağlasın gayri.

Gitti, her ocağın söndü alevi,

Yeryüzü dediği bir ölü evi,

Cihan türbe olsa almaz bu devi,

Türklük yüreğini dağlasın gayri,

Cihanda bizimle ağlasın gayri.
Yazar
Tarih Öğretmeni
İndirilme
21
İlk yayınlama
Son güncelleme
Değerlendirme
0.00 yıldız(lar) 0 rating

Tarih Öğretmeni ait diğer kaynakar

Üst Alt